Oppgaven vår går ut på å forbedre et rykte, vi fikk velge mellom å forbedre rykte til norwegian eller russen, jeg valgte norwegian.
På plakaten skal jeg overbevise kundene om at nå skal norwegian være på tiden, en ganske enkel overskrift som sier at " NÅ skal norwegian være på tiden", rett på sak, slik at personer vil få tillitt til dem igjen. Så i plakaten tilstår de selv at de har vært sene i det siste, å velger derfor å fortelle kundene at nå skal norwegian strammes opp å skal være på tiden!
Mediene er over alt, og budskapet til reklamer(osv) påvirker mottakere, og dette gjør at budskapet går også videre til andre i sosialt nettverk, familie, venner og kollegere. Dette betyr at budskapet må først til en mottaker som mennesker har tillitt til, eller en person med stort nettverk. Budskapet må også treffe en målgruppe, hvor jeg har valgt litt eldre mennesker, egentlig, alle over 18 år, nesten alle tar seg en reise eller ferie en gang i blandt, som gjør at målgruppen er veldig stor, så da må man være ekstra forsiktig med hva budskapet er, slik at hele målgruppen får tillitt til deg.
Jeg har valgt og lage reklame plakater, hvor jeg har brukt livlige farger som har kontrast til hverandre, og rød og blå som ligger sammen helt innderst i ittensfargesirkel, samtidig bruker jeg hvit for å få frem hva det er snakk om , altså fly / flybiletter / flyturen. For å skape ekstra tillitt til mottakerene har jeg skrevet at det er noe de SKAL. samtidig har de et slags "nyttårssalg" som jeg har vist til på den ene plakaten, hvor jeg til og med oppgir priser, som også er ganske billige!! (tok prisene fra nettsiden)
Jeg har brukt to - trinns hypotesen, med at jeg går ut til mennesker som er innteressert i lave priser og at flyet skal gå på tiden, og seffølgelig i ferie, da vil de være mottakeren, og sannsynligvis vil denne personen ha med seg endten venner eller familie, så de blir mottakerens sosiale nettverk.
Så budskapet vil lede frem med at familier som ønsker lave priser og har tidligere brukt norwegian og ikke brukt norwegian, ser at nå skal norwegian skjerpe seg. Gjennom to - trinns hypotesen går det fra en sender ut til en mottaker, denne motakeren vil sannsynligvis se denne reklamen på norwgian sin hjemmeside, men også ute i den daglige hverdagen, som f.eks på et bussstopp. Seffølgelig vil noen mennesker bruke norwegian, og etter at de har brukt selskapet ser de at norwegian har gått tilbake til gamle spor, der de var i tide, og sprer dette videre, og får flere til å bruke norwegian. Jeg tror budskapet vil smitte rundt, spesielt blant venner og familie, som skal reise sammen, eller om noen som lurer på hvilket selskap de skal bruke, og får vite fra noen kjente at det er norwegian de burde velge, både pga. lave priser og nøyaktig på tiden. Jeg tror også de vil bli fanget av plakatens livlige farger, og ser at norwegian "startet på nytt".
Så budskapet vil lede frem med at familier som ønsker lave priser og har tidligere brukt norwegian og ikke brukt norwegian, ser at nå skal norwegian skjerpe seg. Gjennom to - trinns hypotesen går det fra en sender ut til en mottaker, denne motakeren vil sannsynligvis se denne reklamen på norwgian sin hjemmeside, men også ute i den daglige hverdagen, som f.eks på et bussstopp. Seffølgelig vil noen mennesker bruke norwegian, og etter at de har brukt selskapet ser de at norwegian har gått tilbake til gamle spor, der de var i tide, og sprer dette videre, og får flere til å bruke norwegian. Jeg tror budskapet vil smitte rundt, spesielt blant venner og familie, som skal reise sammen, eller om noen som lurer på hvilket selskap de skal bruke, og får vite fra noen kjente at det er norwegian de burde velge, både pga. lave priser og nøyaktig på tiden. Jeg tror også de vil bli fanget av plakatens livlige farger, og ser at norwegian "startet på nytt".
Det kan skje støy gjennom tekstmodellen, hvor mennesker som har opplevd norwegian sin sene flyvning og venting ikke har troen på dem, dette kan ødelegge utrolig mye, for da vil sannsynligvis denne mottakeren gå ut til flere i sitt sosiale nettverk og fortelle om hans opplevelser når dette skjedde. Men så kan det også bli diskusjoner både blandt mennesker, men også i media, at norwegian går etter hva de har låvet.
Jeg har brukt fargene bevisst, den blåe fargen skal jo forestille himmel, dette gjør at du blir påvirket med at norwegian er i luften der og da, og om jeg bestiller nå får jeg en billig og skjapp tur, du blir påvirket av fargene rundt, rød er jo noe norwegian er kjent for, og derfor var det en selvfølge og bruke rød sammen med det blå fargen. Dette er jo noe vi forbinder med fly, at de skal være oppe i skyene. Jeg valgte også å ha fargen blå, for det er en avslappende farge, og øynene hviler på den, så du blir ikke stresset over fargen som er på plakaten.
Gjennom prosessen lagte jeg skisser for å danne meg et bilde over hvordan jeg ville at min plakat skulle se ut, da bestemte jeg meg for at det skulle handle om at norwegian skulle nå være tidsnok, samtidig ville jeg at plakaten skulle være behaglig med fargene og ikke for mye tekst. Jeg valgte å ikke ha så mye tekst for jeg ser for meg denne plakaten en plass hvor du kjører/går forbi, derfor er det viktig og ha en tekst du får tid til å lese. Du kan seffølgelig ha en litt mindre skrift ned forbi, men overskriften må lokke slik at personen går innpå norwegian sin hjemmeside å ser på de billige bilettene jeg har nevnt på den ene plakaten. Jeg lagte også et tankekart hvor jeg skrev ned alle ordene jeg forbindte med flyselskapet norwegian, eller ordtak jeg kunne bruke. Utifra dette kom jeg frem til en plakat hvor tiden skulle ha noe å si, at norwegian skulle forbedres. Samtidig ville jeg ha et fly på plakaten, slik at mennesker viste med en gang hva plakaten dreide seg om.
Skisser:
Ferdig produkt:
tekstmodellen:
To - trinns hypotesen:








Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar